Er was eens... het moment waarop je besloot zelfstandig ondernemer te worden. Omdat je zelf het heft in handen wilde nemen. Omdat je werk en privé meer in balans wilde krijgen. Omdat je autonomie nastreefde? Goede redenen. Maar kijk je ooit terug op die keuze?
De belangrijkste motieven
Het CBS (Centraal Bureau Statistiek) en TNO onderzochten zo’n twee jaar geleden met de Zelfstandigen Enquête Arbeid nog de motieven voor ondernemers om zelfstandig aan de slag te gaan. Daarbij werden de volgende redenen het vaakst genoemd:
- Zelf hoeveelheid werk en tijd bepalen.
- Meer balans tussen werk en privé.
- Een lang gekoesterde wens.
- Niet (meer) voor een baas willen werken.
- Op zoek naar nieuwe uitdaging.
De rode draad
Herken je jezelf hierin? Vast wel. Wat opvalt in dit rijtje is de rode draad. Want eigenlijk grijpen ze allemaal terug op autonomie. Of op de vrijheid om te doen wat je leuk vindt. Dat is niets om je voor te schamen. Zelfbeschikking is een groot recht. En uiteindelijk heeft ieder mens in meer of mindere mate behoefte aan onafhankelijkheid. Maar als je jaren later aan een ondernemer vraagt: “Leverde deze keuze je ook op wat je ervan had verwacht?” Dan krijg je vaak het antwoord: “Daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht.”
Maar wat is nou die vrijheid?
En dan wordt het interessant. Want waarom denken ondernemers niet vaak terug aan de gronden voor het toenmalige besluit? Dat komt omdat ze zich vaak overgeleverd voelen aan de waan van de dag. Of ze denken dat ze toch geen invloed hebben op hun werksituatie. Ook dit is weer heel herkenbaar. Maar wel vreemd als je terugblikt op de motieven die we hierboven noemden. Want was ooit autonomie niet de basis van de keuze?
Terug naar de basis
Natuurlijk leven veel ondernemers in het moment en bepaalt de dagelijkse gang van zaken het leven. En toch is het goed om er af en toe wél bij stil te staan. Al was het maar om je doelen weer eens zuiver te krijgen. Of om grip te krijgen op je eigen situatie. Daar wordt niet alleen je onderneming beter van, maar vooral jijzelf. Kortom, wil je weer eens terug naar de basis van jouw ondernemerschap? Een eerlijk gesprek kan al een goede start zijn om je doelen te behalen. Dus neem gerust contact op met Rendus Organisatieadvies. Jouw ondernemerschap is immers de basis.
Deze column is deel 1 van een serie over het Rendus Raamwerk. Hierin staan de volgende thema’s centraal: ondernemer, strategie, structuur, mensen, proces, winst en duurzaamheid.