Bepaal je strategie...anders kom je nergens

Beste ondernemer, bepaal je strategie! Echt waar, het is belangrijker dan je denkt. Het helpt je om je doelen te bereiken, je concurrentiepositie te versterken en je organisatie duurzaam te laten groeien. Het is de routekaart voor je missie en visie. En het geeft vooral duidelijkheid en daar wordt iedereen – ook jouw medewerkers – beter en enthousiaster van. Kortom, definieer je koers... anders kom je nergens


Wat is een strategie?
Laten we eerst kijken naar de ‘wat’ van strategie. Een strategie is het plan dat de richting en de acties van jouw bedrijf bepaalt om de doelen te bereiken. Het omvat de visie en missie van de organisatie. Maar het vertelt ook over de specifieke stappen die nodig zijn om deze te realiseren. Een strategie is vooral heel handig – en vaak zelfs broodnodig – bij het maken van belangrijke beslissingen en het prioriteren van middelen en inspanningen. Zodat je heel bewust ‘ja’ kunt antwoorden en zo nu en dan ook nog bewuster ‘nee’ kunt zeggen. 


Waarom heb ik een strategie nodig?
De ‘wat’ vertelt eigenlijk ook het ‘waarom’ van een strategie. Het is jouw kompas, het bepaalt de route van een organisatie. Zonder strategie raak je sneller de weg kwijt. De waan van de dag neemt het dan over van het heldere doel. Daarnaast helpt een goede strategie om jouw unieke waardepropositie te bepalen. Daarmee kun je jezelf onderscheiden van de markt, ook niet onbelangrijk. En het zorgt dat je tijd, geld en energie gebruikt voor de juiste dingen die echt bijdragen aan het succes van jouw bedrijf. Overigens hoeft een goede strategie geen harnas te zijn. Het is een kader, maar er moet voldoende ruimte zijn om te bewegen wanneer de markt daarom vraagt. 


Hoe begin ik er aan?
‘Leuk en aardig’, denk je nu misschien. ‘Maar hoe kom ik tot zo’n strategie?’ Een eenvoudig stappenplan:
• Het begint met het definiëren van de missie en de visie. De visie beschrijft waar je naartoe wilt en wat je wil bereiken. De missie vertelt over de bestaansreden van je organisatie. 
• Vervolgens analyseer je de markt en jouw concurrenten. Wat zijn de wensen en behoeften van je klanten? Wat zijn de sterke en zwakke punten van je concurrenten? 
• Volgende stap is het stellen van duidelijke doelen die aansluiten bij de missie en visie. 
• En je ontwikkelt en actieplan. Hierin staan de stappen die je nodig hebt om de doelen te bereiken. Vergeet vooral niet om verantwoordelijkheden toe te wijzen aan specifieke medewerkers. En bepaal deadlines om ervoor te zorgen dat iedereen op koers blijft. 
• Ten slotte zorg je voor monitoring en evaluatie. Mocht het nodig zijn, pas je je strategie aan wanneer dat nodig is.


Een duidelijke koers
Wellicht duizelt het je nu? Of vind je het nog wat vaag? Ik kan me dat ergens wel voorstellen. Veel ondernemers gaan liever gewoon aan het werk in plaats van alles maar in plannen vast te leggen. Toch hoop ik dat je een beetje overtuigd bent dat een duidelijke koers wel zin heeft. En mocht dat er voor zorgen dat je tóch een keer wilt nadenken over een strategie voor jouw onderneming, dan help ik je daar graag bij. 


Yvonne Lacroix - Senior Organisatie Adviseur 
Yvonne@rendus.nl


Deze column is deel 2 van een serie over het Rendus Raamwerk. Hierin staan de volgende thema’s centraal: ondernemer, strategie, structuur, mensen, proces, winst en duurzaamheid.

Nieuwsgierig?
Neem contact met ons op!

Mirjan Kremers

Mirjan Kremers

Management Assistent